Шановні відвідувачі! Вітаю Вас на сторінках мого блогу! Бажаю приємного перегляду. Сподіваюсь, що блог буде цікавий усім відвідувачам!

ІННОВАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ






Інноваційна технологія

Пов’язане зображення

Ушинський писав: «Ви навчаєте дитину яким-небудь невідомим їй п'яти словами – вона буде довго і марно мучитися, але зв'яжіть двадцять таких слів з картинками, і вона засвоїть на льоту».
Взявши в основу думку великих педагогів, побачивши ефективність наочного матеріалу в роботі з навчання дітей зв'язного мовлення слід застосувати прийоми мнемотехніки.
Мнемотехніка – в перекладі з грецької – «мистецтво запам'ятовування». Це система методів і прийомів, які забезпечують успішне запам'ятовування, збереження і відтворення інформації, знань про особливості об'єктів природи, про навколишній світ, ефективне запам'ятовування структури розповіді, і, звичайно, розвиток мови.
Пов’язане зображення
                                             
З допомогою мнемотехніки можна вирішували такі завдання:
1. Розвивати зв'язну й діалогічну мову.
2. Розвивати у дітей вміння з допомогою графічної аналогії розповідати знайомі казки, вірші.
3. Навчати дітей правильній вимові звуків.
4. Знайомити з літерами.
5. Розвивати у дітей розумову активність, кмітливість, спостережливість, вміння порівнювати, виділяти істотні ознаки.
6. Розвивати психічні процеси: мислення, увагу, уяву, пам'ять (різні види).
7. Сприяти вирішенню дошкільниками винахідницьких завдань казкового, ігрового, екологічного, етичного характеру та ін.
Як будь-яка робота, мнемотехніка будується від простого до складного. Робота за цією технологією починається з найпростіших мнемоквадратів, послідовно переходячи до мнемодоріжок, а пізніше – до мнемотаблиць. Мнемотаблиця – це графічне або частково графічне зображення персонажів казки, явищ природи, певних дій та ін., шляхом виділення головних смислових ланок сюжету оповідання. Головне – потрібно передати умовно-наочну схему, зобразити так, щоб намальоване було зрозуміло дітям.
Схеми служать своєрідним зоровим планом для створення монологів, та допоможе дітям вибудовувати логічно, послідовно розповідь з лексико-граматичною наповнюваністю.
Мнемотаблиці-схеми служать дидактичним матеріалом в роботі з розвитку зв'язного мовлення дітей. Їх можна використовувати для:
- збагачення словникового запасу;
- при навчанні складання оповідань;
- при переказах художньої літератури;
- при відгадуванні загадок;
- при заучуванні віршів.

Результат пошуку зображень за запитом картинки мнемотехники

Результат пошуку зображень за запитом картинки мнемотехники

Пов’язане зображення

МЕТОДИКА НАВЧАННЯ ДІТЕЙ РОЗПОВІДАННЮ ЗА СХЕМАМИ   
(авт. О. БІЛАН. К. КРУТІЙ)
      Основною умовою розвитку мислення і мовлення є цілеспрямоване навчання. Розвиток у дітей словесно-логічного мислення, вироблення вміння користуватися основними логічними прийомами й операціями становить одне з важливих завдань у процесі навчання старших дошкільників. О. Білан та К. Крутій вдалося виявити специфічний засіб розвитку мовлення дошкільників – наочні моделі, в яких малюк відтворює структуру об’єктів і зв’язків між ними. Дії наочного моделювання є основними пізнавальними здібностями дошкільника у сфері мислення. Під моделюванням розуміється заміщення об’єкта, який вивчається, іншим, спеціально побудованим, що може відтворювати об’єкт в його суттєвих якостях і спрощувати несуттєві. Основний шлях розвитку пізнавальних здібностей – це постійний перехід від зовнішніх дій із умовними замінниками предметів (схемами-моделями) до дій подумки. Основна ідея пропонованої технології – формування діамонологічної компетенції дошкільників шляхом активного застосування методу моделювання. Діамонологічну компетенцію науковці визначають як розуміння зв’язного тексту, вміння відповідати на запитання і звертатися з запитаннями, підтримувати та розпочинати розмову, вести діалог, складати різні види розповідей.
Всі моделі умовно поділені на групи:
        описові;
        узагальнювальні (класифікаційні);
        для складання творчих розповідей;
        мнемічні (для заучування віршів).
Розглядання картин, предметів допомагає дітям називати предмети, їх характерні ознаки, дії з ними. Труднощі виникають, коли необхідно:
        самостійно визначити головні ознаки предмета при його розгляданні;
        встановити послідовність висловлювання ознак;
        утримати в пам’яті послідовність, яка являється планом розповіді-опису.
Пропонується використовувати таки схеми – моделі:
Опис іграшок:
Пов’язане зображення
                                                                  
1.     Колір (жовтий, синій, зеленей). 
2.     Форма (геометричні фігури).
3. Величина-розмір. Використовуються поняття “високий-низький”, “широкий-вузький” і т.д.
4.     Матеріал (фольга, дерево, пластмаса). З якого матеріалу зроблена іграшка.
5.     Частини іграшки (декілька кілець від пірамідки).
 6.  Дії з іграшкою (рука).
Спочатку добираються іграшки, при описанні яких використовуються всі пункти схеми (пірамідка, коляска, коробочки...) Потім іграшки, при описанні яких використовується не вся схема (м’яч, кубики, лялька, ведмедик тощо).
Опис предметів одягу:
Результат пошуку зображень за запитом картинка описові опорні картинки Крутій

1.     Колір.
2.     Матеріал (шовк, оксамит, сатин)
3.     Частини одягу (комір, рукава, волан...)
4.     Сезонність одягу (сонце, підсніжники, листочок жовтий...)
5.     Для кого? (символи дорослих та дитини)
 6. Дії з одягом (рука).
Опис посуду:
1.     Колір.
2. Форма (геометричні фігури). Якщо діти знайомі з об’ємними фігурами - циліндр...
3.     Розмір (велика та маленька мисочка)
4.     Матеріал (фольга, пластмаса, дерево...)
5.     Частини посуду (чайник в розібраному вигляді: кришечка, носик, ручка...)
Дії з посудом (рука)
Описання овочів та фруктів
1.     Колір (кольорові плями без чіткого контуру)
2.     Форма (геометричні фігури – овал, коло, трикутник...)
3.     Розмір (2 контрастних по розміру фрукта, наприклад, яблуко)
4.     Смак (цукерка та лимон). Контрастні за смаком продукти.
5.     Де росте. (дерево, грядка)
6.     Як вживати? (тарілка, виделка, ложка..). Які овочі та фрукти використовують сирими у їжу, які вареними. Що можна приготувати з них? Корисні чи ні?
Опис пір року
1.     Сонце (розповідають про сонце у різні пори року)
2.     Небо (на голубому небі хмаринки)
3.     Земля (як виглядає земля у різні пори року: покрита снігом, листячком, зеленою травою...)
4.     Рослини (дерево, кущ, квітка)
5.     Людини (контури людей, вішалка). Треба розповідати про одяг в різні пори року.
6.     Звірі (дики тварини - заєць, білка)
7.     Птахи (контури знайомих птахів - ластівка, горобець...)
Чим займаються люди в різні пори року (сніговик, кораблик, сачок...)
Використання схем при складанні описових розповідей полегшують дітям оволодіти зв’язним мовленням. Крім того, наявність наочного плану робить такі розповіді чіткими, зв’язними, послідовними та поширеними. Схеми можна використовувати і для порівняльних описових розповідей. Схеми-моделі можливо широко використовувати у повсякденному житті. Крім того умовні позначення в календарі природи, графічне зображення фізкультхвилинок, дидактичні ігри ускладненого змісту. Доцільним виявляється використання схем для складання творчих розповідей.
Мнемічні схеми-моделі (для заучування віршів).
Як підвищити якість засвоєння та скоротити час, який витрачається для заучування віршів напам’ять? Треба умовними схематичними позначеннями зашифрувати кожен рядок вірша (або пару) і вивісити таку схему на видному місці. Не примушуючи, а спираючись на дитячі інтереси та на достатній розвиток наочно-образного мислення в цьому віці. Мнемічні схеми відіграють значну роль у диференційованому навчанні. Діти з середнім і низьким рівнем розвитку пам’яті мимоволі вчать вірш у повсякденному житті, звертаючи увагу на “підказку”. Для дітей з достатнім і високим рівнем розвитку схема виявляється засобом самоконтролю та самооцінки.


Пов’язане зображення

Використовуючи творчий потенціал та рівень сформованості психічних процесів у дітей високого рівня розвитку, можна проводити роботу, спрямовану на зворотний зв’язок, тобто створення схем-моделей самими дітьми. Спочатку пропонується вправа “Познач відповідним символом”, потім простенька загадка, далі – вірш, потім – оповідання. Також можна використовувати партнерську роботу. Діти з високим рівнем розвитку схематично зображують назву знайомої пісні, загадки, а діти з низьким і середнім рівнем відгадують. Це сприяє налагодженню товариських стосунків, формуванню адекватної самооцінки у дітей, а головне – підготовці малюків до оволодіння програмними завданнями в школі.
Результати впровадження технології доводять, що застосування схем-моделей є одним з ефективних способів сприяння розвитку мовлення, словесно-логічного мислення, пам’яті у дітей дошкільного віку.
Цей вид роботи повністю відповідає особистісно орієнтованій моделі навчання, за якої враховуються індивідуальні особливості дитини, допомагає педагогові встановити з вихованцями оптимальні – партнерські стосунки, створити атмосферу емоційної довіри та розкутості. Схеми-моделі можуть застосовуватися не лише на мовленнєвих заняттях – вони можуть бути широко використані в різних видах діяльності: ігровій, зображувальній, формуванні логіко-математичної компетенції тощо.

Немає коментарів:

Дописати коментар